سرگرد دکتر وحید عضدی رئیس دفتر تحقیقات کاربردی فرماندهی انتظامی استان کرمان بیان داشت: آیین ها در هر سطح و مرحله ای و در هر بستر و قومیتی سبب ساز فواید فرهنگی بسیاری هستند. آیین ها سبب ایجاد مَنشِ اصیل و باهوّیت، که سرشار از ارزش های اخلاقی و کُنش های مترقی انسانی می باشند، می شوند.
آیین های «سور» و جشن و شادی آوری نیز در ایران قدمت دیرینه دارند. مثلاً آیین «سور» یا شادی آور؛ چهارشنبه سوری است. آیین چهارشنبه سوری در چهارشنبه ی پایان هر سال در نیایش نیروهای فراطبیعی و در به پیشواز رفتن فصل بهار انجام میشود. یعنی به عبارتی، پایان هر سال مصادف با آغاز است. ایشان در ادامه به تشریح تاریخچه جشن سده (آیین پیشوازی نوروز) و چارشنبه سوری و ارتباط آن با ایجاد نظم و امنیت اجتماعی بیان داشت:
جشن سدّه؛ آیین پیشوازیِ نوروز
در ریشه های پیداییش آیین جشن سدّه که پنجاه روز مانده به عید نوروز برگزار می شود امّا و اگرهای فراوانی هست، امّا آنچه که از ظاهر اَمر بر می آید: «در بسیاری از روستاها و شهرهای ایران، سّده را در روز بهمن جشن می گیرند ومی گویند «سده» یعنی صد شبانه روز (50 روز و 50 شب) مانده به عید نوروز.»
البته در آیین جشن سدّه که با آتش افروزی همراه است، آتش نشانی وَ کُنشی برای گرم کردن هوا، و استقبال از هوای گرم سِال نو است. و در بین ایرانیان اصیل که همواره آیین کهن خود را پاس داشته اند، رواج دارد. «آتش افروزی، سیمای اصلی جشن سدّه است.»
چهارشنبه سوری؛ آیین پیشواز نوروز
چهارشنبه سوری که یکی از آیین های ویژه پیشواز سال نو می باشد که پیش از سال نو، در آخرین چهارشنبه ی سال برگزار م یشود. در این آیین که معمولاً هفت تودهی هیزم درست می کنند و آتش می زنند و از روی آن جَست می زنند به گونه ای که پس از هَر جَست، عبارت "زردیِ من از تو/ سُرخی تو به من" را زمزمه می کنند، به گونه ای از طریق آتش تقدیس می شوند و سُرخی و پاکی آتش را از آنِ خود می کنند، وَ جذابیت های ویژهای به آیین استقبال نوروز می دهند.
چهارشنبه سوری همانطور که از نامش پیداست، چهارشنبه ای سرشار از سور و جَشن است. چندسالی است که دچار تحریفات و عناصر بحران زا شده ست. البته چندسالی ست که ترقه بازی و صداهای هولناک حاصل از انفجار ترقه، فضای صمیمی و با هویت چهارشنبه سوری را مخدوش کرده بود و این ضایعه داشت کم کم تبدیل به یک بحران اجتماعی در اَمر تفریحات در آیین پیش نوروزی می شد و اینکه به خود اجازه ندهیم به خاطر یک لحظه شاد بودن خود، یک عمر فردی را نقص عضو و دچار آسیب دیدگی کنیم و بجای اینکه با خرسندی و شادمانی به استقبال بهار برویم، بهار خود و دیگران را به خزان تبدیل نکنیم.
اینکه امروزه مراسم چهارشنبه سوری دستخوش تحریف و ترقه بازی شده است را شاید باید در عدم ایجاد بستر مناسب تخلّیه ی هیجانات جامعه بویژه قشر جوان باید دانست یا شاید باید در عدم ایجاد بستر مناسب تخلّیهی هیجانات جامعه بویژه قشر جوان باید دانست. طبیعی ست که جامعه ای در آن سرانه ی ورزش و مطالعه نیز در آن سّهم قابلی ایفا نمی کند و همچنین هیجانات و عواطف ملّی و قومی همواره دستخوش تفسیر به رأی برخی از مدعیان می شود، نمیتوان انتظار رعایت صحیح یک آیین را، و در اینجا؛ آیین چهارشنبه سوری را داشت.
دکتر عضدی در ادامه بیان داشت: نتایج تحقیقی که در این دفتر بر اساس اخذ اطلاعات و نظرات جمع آوری شده مجموعاً 54 نفر از کارشناسان فرهنگی، امنیتی و انتظامی استان کرمان توسط محقق آقای سعید پورزنگی آبادی انجام گرفته است نشان می دهد:
- 92 درصد بر این عقیده هستند که اجرای آیینهای کهن غیر فعال میتواند در راستای شادابی و افزایش امنیت مورد استفاده قرار گیرد.
- 62 درصد بر این عقیده هستند که آیینهای شادیآور میتوانند" در افزایش امنیت جامعه موثر باشند.
- 94 درصد بر این عقیده هستند که اجرای صحیح آیین چهارشنبه سوری میتواند سبب افزایش نشاط اجتماعی و تخلیهی هیجانی شود.
- 72 درصد بر این عقیده هستند اجرای آیینهای نوروزی میتوانند" در کاهش افسردگی و افزایش امنیت جامعه موثر باشند.
در حوزهی امنیت روانی، نقش و کارکرد آیین ها (آیین هایی چون آیینهای شاد آور نوروزی، آیین چهارشنبه سوری و جشن سده، آیین های سرگرمی ساز چون «سیاه بازی») و در کلیت؛ کنش آیین ها که سبب گردهم آیی ارتباط حضوری و نفس به نفس افراد جامعه در مراسم آیینی می شود می توان در برآیند اجرای آیین ها به کاهش جرم و افزایش امنیت روانی نائل آمد.